Solidna pompa marki Piusi

Ponieważ ceny benzyny są tak zmienne w ostatnich latach, prawdopodobnie tankowanie nie należy do twoich ulubionych części podróżowania samochodem.

Niestety, w świecie, który polega na samochodach, pompowanie i kupowanie paliwa jest konieczne, przynajmniej na razie. Czy podczas tankowania zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi paliwo z dystrybutora na stacji paliw lub jak dostaje się z dystrybutora do zbiornika paliwa w samochodzie? Pompowanie paliwa może wydawać się prostą sprawą podnoszenia uchwytu i naciskania przycisków. To, co dzieje się wewnątrz samego dystrybutora, jest jednak nieco bardziej skomplikowane. Ale ten prosty opis wywołuje więcej pytań niż odpowiedzi. Jak paliwo dociera do samochodu? Skąd pompa wie, kiedy przestać pompować? Jak miesza dokładnie taką mieszankę gazu, jakiej chce klient? Benzyna sprzedawana na stacjach paliw jest przechowywana pod ziemią w specjalnych zakopanych zbiornikach. Każdy zawiera kilka tysięcy litrów paliwa. Ale przeniesienie gazu z podziemnej kryjówki na poziom ulicy nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Większość stacji benzynowych wykonuje pracę przy użyciu jednego z dwóch rodzajów pomp zanurzeniowej lub ssącej.

Pompa głębinowa, jak sama nazwa wskazuje, zanurzona jest pod powierzchnią cieczy, gdzie wykorzystuje urządzenie podobne do śmigła zwane wirnikiem do przemieszczania paliwa w górę. Nachylone łopatki wirującego wirnika popychają wodę w taki sposób, jak łopatki wentylatora elektrycznego wypychają powietrze. Pompa ssąca przesuwa gaz na zasadzie nierównego ciśnienia. Elektryczna pompa do oleju piusi działa na podobnej zasadzie. Rura jest wkładana do zbiornika paliwa. Silnik powyżej poziomu płynu usuwa wystarczającą ilość powietrza z rury, aby obniżyć ciśnienie powietrza powyżej benzyny. Silnik kontynuuje usuwanie powietrza, dopóki ciśnienie nad benzyną nie będzie niższe niż ciśnienie powietrza wypychające olej poza rurę. Ciężar otaczającego powietrza wypycha paliwo wewnątrz rury do góry, nawet gdy grawitacja próbuje go ściągnąć z powrotem w dół. Kiedy ciśnienie powietrza w rurze jest wystarczająco niskie, olej po prostu podnosi się do dozownika naziemnego.